Sök:

Sökresultat:

199 Uppsatser om Fuzzy logic - Sida 1 av 14

Ett Oskarpt Beslut : om Oskarp Logik i speldesign

This paper examines possible applications of Fuzzy logic on the field of artificial intelligence in digital games. It describes Fuzzy logic in contrast to crisp logic. The paper will give several examples of possible applications of Fuzzy logic-based decision making for game AI. These examples include the choosing of weapons for AI agents and the gas-break decision of an AI-controlled car. The paper will also analyze the impacts of game AI which makes decisions based on many factors.

Vattennivåreglering i Avesta Lillfors : På uppdrag av Fortum Generation AB

I denna rapport utreds olika metoder för att kunna reglera vattennivån i vattenkraftverket Avesta Lillfors i Dalarna. Två kraftverk ligger endast 900 m uppströms och detta gör att svarstiderna blir korta och regleringen blir lätt nervös. Att använda sig av vattennivåreglering i ett kraftverk för-enklar dess styrning då anpassning till inflödet sker automatiskt.En flödestabell har tagits fram genom mätningar i turbinen, med hjälp av Winter-Kennedy-metoden. Denna tabell används för att kunna fram-koppla regulatorn och därmed dämpa stora variationer i inflödet. Dessu-tom har en modell av älven skapats och testats med en återkopplad PID-regulator.

Speltestning ? Med Fuzzy Logic

Vid design av ett dataspel försöker speldesignern ofta skapa banor och fiender som tvingar spelaren att använda olika strategier för att överleva. För att hitta dessa strategier krävs speltestning. Speltestning är tidskrävande och då också dyrt. Den enklaste metoden för att spara tid är då att använda data hooks i spelet och sedan låta testpersoner spela spelet. Data samlas då in under alla spelsessioner och lagras i loggfiler.Med hjälp av data hooks samlades data in till denna rapport.

Fuzzy front end ur ett ledarskapsperspektiv: en studie av fyra företag

Denna uppsats behandlar hur företag arbetar effektivt med första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill säga fuzzy front end. Vi har valt att studera detta utifrån ett ledningsperspektiv och undersökt fyra mejeriföretag eftersom det är en konkurrensutsatt bransch med snabb produktutveckling. Vi har gjort en fallstudie och intervjuat forskning och utvecklingscheferna på Milko, Skånemejerier, Arla Foods och Norrmejerier. I vår undersökning har vi kommit fram till att de teorier vi behandlat tillämpas i stor utsträckning i de företag vi undersökt. Företagen arbetar aktivt med att effektivisera fuzzy front end genom att skapa innovationskultur och motivera de anställda.

Logikbaserade dokumentåtervinningsmodeller

The thesis deals with three document retrieval models based on logic: the Boolean model,the fuzzy model and the Van Rijsbergen model.In Chapter 1, the author presents the purpose of the thesis. This is to give the logical foundationof the models, to describe them and to examine them critically. In Chapter 2, some importantnotions in document retrieval are presented. Chapter 3 is devoted to the Boolean model, Chapter4 to the fuzzy model and Chapter 5 to the Van Rijsbergen model.These three chapters are organized in the same way. First, the logical foundation of the modelis given.

Developing tactical group-based game-AI

The goal of this work has been to create a flexible strategic group-based artificial intelligence for the Arrowhead Game Studios-game Magicka, by implementing, using and examining different AI-techniques that's used in many commercial games in more or less extent. C# is the programming language that has been used in the development, and the implementation has been made as flexible as possible to make further development and extending AI-rules etc. easier..

Marknadsföringsdisciplinens rådande paradigm idag  : Goods-Dominant Logic, Service-Dominant Logic eller något annat?

This qualitative research is a contribution to the ongoing debate among marketing researchers regarding if there is a dominant paradigm and viewpoint of marketing and which one is the most appropriate. In this study current views of marketing are identified and then compared against the older Goods-Dominant Logic of Marketing and Vargos? and Luschs? alternative Service-Dominant Logic of Marketing. The trends that have been observed are situated in the framework of Thomas S. Kuhn?s philosophy of science.

Spelmotor och spellogik för androidspel

Denna rapport behandlar utvecklingen av den spelmotor samt spellogik som används i speletSteam Tale utvecklat under projektnamnet Project Steam Age av gruppen StormBound. Speletutvecklades i första hand för mobila enheter, och i rapporten ingår även en kort undersökningav mobila spel i ett historiskt perspektiv. Även spelets genre, JRPG, en förkortning avJapanese Role Playing Game, kommer att förklaras som hastigast med referenser till andraspel inom genren.Spelet programmerades för Android OS version 2.3 och framåt i språket Java. En avsvårigheterna som påträffades, såsom beskrivs i rapporten, var att säkerställa att speletfungerar för den varierande prestanda som mobila enheter utgör, inklusive aspekter såsommed eller utan hårdvaruacceleration av grafik, varierande mängd lagringsutrymme ochprocessorkärnor samt storlek på skärmar. Därtill bör man vid skapandet av en applikation avdenna typ beakta resurshantering, framförallt beträffande grafik och ljud, ett ämne sombehandlas i denna rapport..

Organisering av fuzzy front end: en fallstudie på Arjo
Hospital Equipment AB

Innovationer är grunden för hållbar tillväxt och i en ökande konkurrens är det alltmer viktigt för företag att skapa innovativa produkter. Innovationsprocessen definieras som den organisatoriska processen som omvandlar en idé till en innovation. Startpunkten för innovationsprocessen kan betecknas med termen fuzzy front end och på grund av att fuzzy front end är början på innovationsprocessen är fasen avgörande för innovationernas inriktning. Fuzzy front end definieras som idégenerering, produktdefinition och projektutvärdering. Syftet med denna uppsats är att undersöka och ge rekommendationer till hur en effektiv fuzzy front end kan organiseras.

Fuzzy Front End: en litteratur review

Denna uppsats behandlar första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill säga Fuzzy Front End (FFE). FFE är perioden från att det finns en möjlig idé och företaget anser att den är värd att utforska ytterligare, till dess att idén är godkänd och företaget är redo för att börja utveckla samt investera i projektet. I litteraturen anses denna fas som kritisk därför att den är problematisk samt avgörande för företagets fortsatta aktiviteter inom FFE. Forskningen har visat att det finns ett samband, att om företaget effektiviserar FFE bidrar det till framgång för den nya produkten. Det finns liten förståelse vad som verkligen försiggår i FFE fasen och i denna Litteratur Review har 12 stycken teman identifieras för att redogöra för FFE.

Tillämpning av oskarp logik i GIS-baserad skredanalys : Cuenca del Arga i Navarra, Spanien

Målet med denna studie är att framställa en modell för sannolikheten för skred i Cuenca del Arga i Navarra, Spanien, med hjälp av GIS och oskarp logik. Utifrån denna modell framställs en karta som visar områden där det finns sannolikhet för skred. Övergripande har metoden skett i fyra steg. Först har en skredindexkarta framställts, sedan har medlemsfunktioner skapats utifrån dessa med hjälp av skredriskparametrar. De ingående parametrarna har varit sluttningsvinkel, topografisk fuktighetsindex, avstånd till vattendrag, jordmån och markanvändning.

Rutavdraget för läxhjälp : En studie av regeringens interventionslogik och nyckelpersoners uppfattningar i Linköpings kommun

The main purpose of our paper is to reconstruct the intervention logic of the Swedish government's proposal to introduce a tax deduction for homework help. Furthermore, we also intend to outline the perceived impacts of this tax deduction in the municipality of Linköping. Our material consists of the government bill regarding the tax deduction, the parliamentary debate which preceded it as well as interviews with key people in the municipality of Linköping. In our study and in the light of Matthew Clarke?s theory of neo-liberalism within education policy, we also ask ourselves if the intervention logic behind the tax deduction and its perceived effects can be seen as a manifestation of neo-liberalism.

Internetbaserade abonnemangstjänster : Tillgänglighet, delaktighet och kontroll

This thesis researches the value creation process in Internet based subscription services in accordance with service dominant logic. The aim of the paper is to identify the characteristics of these services and to envisage the future of Internet based subscription services. The authors have utilized a qualitative method in their research which consists of personal interviews as well as a focus group. The main theoretical subjects that are discussed are value creation, customer participation and service dominant logic. The paper analyses the empirical findings by matching them with the theoretical framework.

Algoritm för keystroke dynamics inspirerad av viktad sannolikhet och fuzzy logic

Biometri är en relativt ny säkerhetsmetod för datorsystem. Biometri används ofta för att ersätta eller kombineras med användarnamn och lösenord. Detta görs genom att mäta ett fysiologiskt attribut eller beteendeattribut hos användaren. Keystroke dynamics är en biometrisk metod vilken registrerar användarens sätt att skriva på tangentbordet. En stor mängd försök med keystroke dynamics har gjorts i tidigare arbeten.

Förändrad syn på svensk militär alliansfrihet? : En studie om svensk neutralitetspolitik mellan 1990-2008

Abstract: The purpose of this study is to examine how the Swedish policy of neutrality has changed between the years 1990-2008. The research method used for this essay has been comparative case study, which strives to answer four research questions. Two of these questions are: Which specific occurrences have been fundamental in changing the Swedish policy of neutrality? How have the Swedish policy of neutrality and the policy of non-alignment changed between the years 1990-2008? The theoretical frame work of this study consists of Europeanization as a comprehensive theoretical perspective. In order to explain the Swedish act regarding the policy of neutrality, Logic of Consequences and Logic of appropriateness are used.

1 Nästa sida ->